Kulturinfo Jegyiroda | 1161 Budapest, Rákosi út 110. | Telefon: +36 1 402 00 63 | Mobil:+36 70 940 1677 | Facebook Google+ Twitter Addthis

Program


BUDAFOKI 2021-22 / 1 TELEMANN / KORNGOLD / SAINT-SAËNS / HOLLERUNG
5

BUDAFOKI 2021-22 / 1 TELEMANN / KORNGOLD / SAINT-SAËNS / HOLLERUNG

Csodagyerekek koncertje
Hollerung Gábor 3 olyan szerzőtől választott művet idei évadunk első budafoki koncertjéhez, akik a maguk idejében csodagyerekeknek számítottak.

Telemann: Don Qiuxote Burlesque Suite

Korngold:  Sok hűhó semmiért-szvit

Saint-Saëns: II. szimfónia

Vezényel: Hollerung Gábor

Elsőként Georg Philipp Telemann Burlesque de Quixote Suite-jét játsszuk. A német zeneszerző tulajdonképpen zenei oktatásban nem részesült, azonban korán megmutatkozó tehetségét a szülői tiltás ellenére tanárai mindig segítették. Tízévesen már több hangszeren játszott, tizenkét évesen megírta első operáját. A mai napig a legtermékenyebb zeneszerzőként tartják számon, több, mint 3000 művet komponált. A mai estén élete utolsó évében írt művét, a Burlesque de Quixote Suite-et hallhatja a közönség. A mű alapjául CervantesDon Quijote de la Mancha című regénye szolgált, melynek főhőse – vándorló lovagnak képzelve magát – elindul kalandokat keresni. A Burlesque szó gúnyolódást, tréfát, bohózatot jelent, s Telemann azért ezt a címet adja művének, mert ezzel utal a prózai valóságot a lovagi világ eszményeivel felruházó figura helyzetkomikumaira. A vonóskarra írt mű egy francia nyitánnyal indul, amit hat további tétel követ, melyben találkozhatunk Dulcineával, Sancho Panza-val és a Szélmalmokkal is.

Az est következő csodagyereke Erich Wolfgang Korngold. A Brno-i születésű zeneszerző négyévesen már négykezest játszott édesapjával, hétévesen már komponált, tizenhárom évesen első műveit mutatta be. Zenei karrierje akkor vett nagy fordulatot, amikor a világhírű amerikai rendező, Max Reinhardt felkérte őt, hogy készülő filmjéhez, - az 1935-ben bemutatott – Szentivánéji álom című filmhez filmzenét írjon. Korngold annyira jól látta el ezt a feladatot, hogy ezután több más filmhez is komponált kísérő zenét, új műfajt teremtve ezzel, a szimfonikus filmzene műfaját. Később három Oscar-jelölés és két Oscar-díj tulajdonosa lett ebben a műfajban. A ma este elhangzó Sok hűhó semmiért szvit a szerző egy korai darabja, melyet 1918-ban komponált a schönbrunni Schlosstheater társulata számára a shakespeare-i darab kísérőzenéjeként. A ma este elhangzó szvit négy tételből és egy nyitányból áll.

Koncertünket Camille Saint-Saëns II. szimfóniájával zárjuk. A francia zeneszerző szintén csodagyerekként látta meg a napvilágot 1835-ben. Még járni és beszélni is alig tudott, amikor már zongorázni tanult, 3 évesen már túl volt első zongoradarabjának megkomponálásán, 7 évesen zeneszerzést tanult, 11 évesen zongoristaként koncertezett, 13 évesen a Párizsi Konzervatóriumba nyert felvételt, ahol végül zenei tanulmányait végezte. A ma este elhangzó II. szimfóniáját 1859-ben komponálta, melyet még ugyanebben az évben Lipcsében be is mutattak. A Párizsi bemutatóra egy évvel később került sor, ahol a művetJules Pasdeloup karmester vezényelte, akinek egyébként magaSaint-Saënsa szimfóniát dedikálta. Egy rövid bevezetés után fúgával indul a mű, melyet egy rövid adagio tétel, majd egyrendhagyó scherzo követ, végül pedig egy tarantellával zárul a szimfónia.

Ajánló


Poirot nyomozó kényelmes hazaútra vágyik a legendás, káprázatos Orient Expresszen. Csakhogy az előkelő útitársak között akad valaki, aki nagyon gyanús.…

„Nem fiatalok. Nem szépek. Nem hibátlanok. De ma este színpadra lépnek, és le sem engedjük őket, míg nem marad –…